Proste projekty dla początkujących

Proste projekty dla początkujących

Gra w zgadywanie liczby z przedziału od 1-100

Idea bardzo prosta - program ma za zadanie wylosować liczbę, a użytkownik ma ją zgadnąć. Jeśli użytkownik poda mniejszą niż wylosowana - program wypisuje tekst "za mała liczba", jeśli poda większą wypisuje "za duża liczba".

Programy do przeliczania różnych jednostek

Tutaj można wymyślić całą masę przydatnych programów:

  • przeliczanie stopni Celsjusza na Fahrenheita i w drugą stronę
  • przeliczanie prędkości z m/s na km/h
  • kalkulator walut np. złoty na euro

W tym ostatnim przypadku można w przyszłości rozszerzyć o pobieranie aktualnych przeliczników z jakiegoś źródła online, ale na początek wystarczy wpisać obecną wartość rynkową.

Programy do obliczania na podstawie parametrów

- pola trójkąta, kwadratu, koła i innych figur
- wysokości figur
- obwodu koła
- liczenie średniej arytmetycznej lub geometrycznej

ASCII art

W skrócie ASCII art umożliwiają tworzenie prostych grafik za pomocą znaków ASCII. Przykład wygenerowanego napisu "Programeria" za pomocą generatora:

  _____                                               _       
| __ \ (_)
| |__) | __ ___ __ _ _ __ __ _ _ __ ___ ___ _ __ _ __ _
| ___/ '__/ _ \ / _` | '__/ _` | '_ ` _ \ / _ \ '__| |/ _` |
| | | | | (_) | (_| | | | (_| | | | | | | __/ | | | (_| |
|_| |_| \___/ \__, |_| \__,_|_| |_| |_|\___|_| |_|\__,_|
__/ |
|___/

Możesz stworzyć własny generator tekstu ASCII Art lub generację własnej grafiki.
Więcej o ASCII Art: Wikipedia

Palindromy

Program, który sprawdza czy dane słowo jest palindromem, czyli czy słowo czytane od lewej do prawej i od prawej do lewej jest takie samo. Przykłady palindromów: 'anna', 'kajak', 'oko'.

Symulator rzutu kostką

Program losuje liczbę oczek (od 1 do 6) i wypisuje wynik graficznie:


-------
| o o |
| o |
| o o |
-------

Określanie roku przestępnego

Na podstawie daty, program stwierdza czy jest to rok przestępny czy nie. Zasady liczenia roku przestępnego:

  • numeracja jest podzielna przez 4 i niepodzielna przez 100, lub
  • numeracja jest podzielna przez 400.

Np. lata 2000, 1984, 1928 są latami przestępnymi, lata 2013, 2020, 1900 już nie są.

Obliczanie wieku na podstawie daty urodzenia

Program liczy obecny wiek osoby na podstawie jej daty urodzenia. Można rozszerzyć o liczenie wieku w dowolnym punkcie czasu, a nie tylko w chwili obecnej.

PESEL

Program do określania płci lub wieku osoby na podstawie jej peselu. Więcej o tym jak liczyć takie dane: Wikipedia

Licznik Pomodoro

Technika Pomodoro jest prostą strategią zarządzania czasem, poprzez pracę nad zadaniami w założonych odcinkach czasu. W praktyce można nastawić minutnik na określony czas np. 25 minut i pracować przez ten czas w skupieniu nad jednym zadaniem. Po tym następuje 5 minut przerwy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samej technice poczytaj np. tutaj: Co to jest pomodoro?

W naszym projekcie będzie chodziło o wykonanie właśnie tego minutnika. Program po starcie odmierza założony czas, np. 25 minut, a potem dzwoni, żeby oznaczyć, że to już czas na przerwę.

Strony z zadaniami

Innym pomysłem ćwiczenia umiejętności programowania jest podążanie ścieżką jednej z domen na Hackerrank. Pozwala to wyćwiczyć podstawowe umiejętności i nabrać wprawy w różnych strukturach albo nazywając to językiem psychologicznym - pozwala tworzyć reprezentacje mentalne różnych zagadnień. Dodatkowo przyjemny interfejs i grywalizacja (punkty, odznaki, rankingi) motywuje do systematyczniejszej pracy.

Ścieżka pythonowa: Python Intro

Ścieżka z podstawami programowania: 30 days of code

Jaki był Twój pierwszy projekt, który wspominasz z łezką w oku? Czego brakuje w liście powyżej? Napisz w komentarzu!

11 Komentarze

  1. Cześć :)

    Świetny artykuł. Sam szukałem kilku pomysłów na to, jak kreatywnie uczyć się programowania. Aż tu nagle.. widzę link do swojego bloga :) Dziękuję!

    1. Justyna Kubisztal

      Ha! Pierwsza zasada programowania - nie wynajduj koła na nowo i korzystaj z tego, co zbudowali inni ;)

      1. Ania

        Cześć :)
        Świetny artykuł :)
        Od jakiegoś czasu uczę się Pythona. Niestety utknęłam na robieniu testów jednostkowych. Zupełnie nie rozumiem, co robię nie tak. Myślisz, że mogę to przeskoczyć i działać dalej czy lepiej jeszcze podrazyc?
        Pozdrawiam, Ania.

        1. Justyna Kubisztal

          Hej Ania, a jaki dokładnie problem? Powiedz coś więcej, bo ciężko coś doradzić.
          Myślę, że warto wiedzieć jak pisać testy jednostkowe, ale jest sporo rzeczy, których warto się nauczyć. Czasem jak jakieś zagadnienie nie wychodzi, to warto od niego odpocząć i spróbować go ugryźć od innej strony :) To tak ogólnie, nie znając szczegółów.

  1. Hej, bardzo fajne ćwiczenia. Dziś są wciąż aktualne i świetnie się sprawdzają ;-)

  1. Emilia Winsławska

    Czy ktoś może podać prosty sposób na zadanie "Symulator rzutu kostką"
    Dziękuję

    1. Justyna Kubisztal

      Hej Emilia, do losowania liczby można użyć biblioteki "random":

      import random
      random.randint(1,6)

      Jeśli chodzi o samą wizualizację, to można zapisać w zmiennej cały string dla danej ilości oczek, np:

      dice_six = """-------
      | o o |
      | o |
      | o o |
      -------"""

  1. Grzegorz

    Czy mógłby mi ktoś pomóc z programem który rozpoznaje płeć po peselu???

    1. Kamil

      Musisz podzielić ciąg znaków (liczb} na mniejsze frqgmenty a następnie odczytać z nich informacje.

  1. Jakub

    Mój program mówi, że 2020 jest przestępny ;)